- La iniciativa, CientífiqArt, és impulsada pel Grup de Perspectiva de Gènere en la Ciència de l’Associació Catalana de Comunicació Científica i compta amb el suport de l’Institut de Cultura de Barcelona
- Una guia turístico-científica recollirà la informació d’aquestes científiques i la ubicació dels seus murals per fomentar que tothom els pugui visitar
Barcelona, 8 de novembre de 2021 – El Grup de Perspectiva de Gènere en la Ciència de l’Associació Catalana de Comunicació Científica (ACCC), impulsa el projecte “CientífiqArt: Murals de científiques catalanes”, que té per objectiu visibilitzar, valorar i reivindicar a les científiques catalanes pioneres al llarg de la història per apropar-les al públic tot pintant murals dedicats a elles en parets exteriors de diferents escoles de Barcelona. Aquesta acció s’emmarca dins de la Setmana de la Ciència a Catalunya, que aquest any se celebra del 12 al 21 de novembre de 2021, i compta amb el suport de l’Institut de Cultura de Barcelona (ICUB).
Les científiques protagonistes d’aquests murals van ser escollides per l’alumnat de les escoles i instituts participants amb l’ajuda dels docents, de manera que cadascuna tingués algun vincle amb el centre on es pintaria. De la mateixa manera, les classes van redactar-ne les biografies, les quals s’inclouran en una guia turística que recollirà les ubicacions i fotografies d’aquests murals, així com la informació de cada científica, i que es podrà descarregar gratuitament tant des d’un enllaç com des dels codis QR que hi haurà a cada mural i que convidaran als visitants a conèixer millor aquestes pioneres. També hi haurà una versió en audioguia, i s’hi inclouran les parades de Bicing properes i les rutes que es poden seguir en transport públic per fomentar aquest tipus de desplaçament.
L’objectiu de “CientífiqArt: Murals de científiques catalanes” és apropar la història de la ciència des de la perspectiva d’algunes de les científiques més brillants, pioneres en diversos camps, de la nostra ciutat, als i, especialment, les joves. Es busca realçar el seu treball, les dificultats que van haver de superar, així com augmentar i normalitzar la presència del gènere femení en la percepció que la població té d’una persona científica i proporcionar models femenins en ciència propers als joves per tal que s’hi puguin identificar i potenciar les seves vocacions científiques. D’aquesta manera, propiciarà que nois i joves també iniciïn conductes per trencar amb l’efecte Matilda o d’invisibilització de dones en l’àmbit de la ciència.
Les científiques pioneres catalanes protagonistes dels murals són les següents: l’Escola Ferrer i Guàrdia, de Nou Barris, va escollir a Lina Badimon Maestro, inventora de la càmera Badimon, una eina que ha estat indispensable en els estudis d’aterotrombosi a nivell internacional; l’Institut Bernat Metge, de Sant Martí, a Dolors Riera Aleu, primera dona llicenciada en Medicina de l’Estat Espanyol; el centre Maristes Sants-Les Corts, de Sants-Montjuïc, a Margarita Wirsing Bordas, primera dona llicenciada en Física i Química d’Espanya, l’Escola Alexandre Galí, de Ciutat Vella, a Marta Estrada Miyares, oceanògrafa i biòloga marina que va rebre la Creu de Sant Jordi 2004; i l’Escola Calderón de la Barca, de Nou Barris, a Maria Capdevila d’Oriola, primera dona en exercir com a professora auxiliar a les assignatures d’astronomia general i física del globus a la Universitat de Barcelona.
Dolors Aleu i Riera, a l’Institut Bernat Metge, de Sant Martí
Al barri de Sant Martí, l’Institut Bernat Metge comptarà amb un mural de Dolors Aleu i Riera (Barcelona, 7 d’abril de 1857- 19 de febrer de 1910), filla de Joan Aleu, de Cornudella de Montsant, i d’Eulàlia Riera, de Sant Martí de Provençals. Va ingressar a la Facultat de Medicina el 1874 i es va llicenciar el 1879 amb la qualificació d’excel·lent. D’aquesta manera es convertí en la primera dona llicenciada en Medicina de l’Estat espanyol. Es doctorà a Madrid el 8 d’octubre de 1882 amb la tesi doctoral titulada “De la necesidad de encaminar por una nueva senda la educación higiénico-moral de la mujer”.
La doctora Aleu va dur una vida professional molt activa. Durant 25 anys va exercir a les dues consultes que ella mateixa va obrir a Barcelona, una especialitzada en pediatria i l’altra en ginecologia. A més, fou professora d’higiene domèstica a l’Academia de Ciencias, Artes y Oficios para la Mujer, entitat fundada el 1885. Entre les seves publicacions, mereixen menció els seus textos de caràcter divulgatiu, orientats a millorar la qualitat de vida de les dones, especialment en l’àmbit de la maternitat. En la mateixa línia, advocà perquè s’abandonés la cotilla, usada per finar la cintura de les dones, ja que oprimia el tòrax, dificultava la circulació sanguínia i arribava a provocar desmais.
Molt més que murals
Tant abans com després de pintar els murals, realitzats per dones artistes, els alumnes van realitzar un experiment conegut com a “Draw a Scientist”, que consisteix en demanar als participants que dibuixin una persona científica, sense especificar-ne el gènere. D’aquesta manera, van poder veure si la seva percepció va canviar després de participar al projecte. A més a més, cada centre va rebre una xerrada per part d’una científica per parlar sobre la dona en l’àmbit de la ciència. Finalment, el 18 de novembre es realitzarà un congrés virtual les escoles hi participaran per presentar la seva científica a la resta.
L’origen de CientífiqArt
CientifiqArt és un projecte que neix durant el 2020, dins del context de l’exposició “Científiques Catalanes 2.0”, dut a terme pel Grup de Perspectiva de Gènere en la Ciència de l’ACCC, que té per objectiu mostrar la importància de les dones científiques contemporànies del territori català i que encara és vigent.
Gràcies a aquesta iniciativa, en el marc de la Nit de la Recerca del 2020, es va engegar la creació d’un parell de murals de dues científiques històriques catalanes, Elena Maseras Ribera i Maria Assumpció Català i Poch, en dues escoles de primària del barri de Sant Martí de Barcelona i del poble d’Ulldecona, els quals van tenir una gran repercussió.
Tant per la resposta, molt positiva, per part de centres educatius, centres cívics i biblioteques, i per la repercussió que van tenir a les escoles i municipis els murals, el Grup de Perspectiva de Gènere en la Ciència de l’ACCC volia continuar creant murals en centres educatius per tal d’apropar als i, especialment, les joves, la ciència de la seva ciutat i barri. Així és com va sorgir la idea de crear CientifiqArt, que implica de forma activa a l’alumnat perquè indagui sobre la història de grans científiques que d’alguna manera estan relacionades amb els seus barris.