Explorant les dades dels països d’arreu del món
Font: UNESCO. Només el 30% dels investigadors del món són dones. Tot i així, un nombre creixent de dones s’inscriu en la universitat i moltes opten per una carrera de recerca. Però una mirada més de prop a les dades revela algunes excepcions sorprenents. Per exemple, a Bolívia, les dones representen el 63% dels investigadors, en comparació amb França, amb una taxa del 26% o Etiòpia, del 8%.
Dones en la ciència, una nova eina interactiva, presenta les últimes dades disponibles per als països en totes les etapes del desenvolupament. Produïda per l’UIS, l’eina permet explorar i visualitzar les bretxes de gènere en el transcurs d’una carrera de recerca, des de la decisió d’obtenir un títol de doctorat als camps d’investigació que interessen a les dones i els sectors en què treballen.
A Suècia, per exemple, les dones constitueixen la majoria (60%) dels estudiants matriculats en un programa de grau, però els seus números disminueixen a mesura que avancen en l’escala educativa, el que representa el 49% dels estudiants de doctorat i només el 36% dels investigadors. L’eina de dades revela aquesta tendència a través de totes les regions, destacant el conflicte que afronten moltes dones en el seu intent de reconciliar les ambicions professionals amb responsabilitats de tenir cura de la família.
Les dones investigadores també tendeixen a treballar en el sector acadèmic i del govern, mentre que els homes dominen el sector privat, que ofereix millors sous i oportunitats. Aquest és el cas fins i tot en països amb una elevada proporció de dones investigadores. A l’Argentina, per exemple, el 52% dels investigadors són dones. No obstant això, representen només el 29% dels investigadors empleats en el sector privat.
L’eina de dades mostra com d’important és animar les nenes a fer matemàtiques i matèries científiques a una edat primerenca. En totes les regions, les investigadores segueixen sent minoria en els camps de la ciència, tecnologia, enginyeria i matemàtiques (STEM). A la República de Corea, per exemple, només el 17% dels investigadors són dones i representen només el 9% dels que treballen en el camp de l’enginyeria i la tecnologia.
En posar en relleu les tendències en les diferents regions i països, aquesta eina ofereix una vista única sobre el Dia Internacional de la Dona (8 de març). És particularment útil per a aquells interessats en una perspectiva global sobre la bretxa de gènere en la investigació, especialment en els camps d’STEM. Disponible en anglès, francès i espanyol, pot ser fàcilment integrat en llocs web, blogs o xarxes socials.
Cal assenyalar que aquesta eina presenta dades internacionalment comparables produïdes per l’Institut. Això significa que els indicadors poden comparar amb precisió els diferents països amb contextos molt diferents per a les dones en la ciència. No obstant això, a causa de les diferències metodològiques, falten dades per a països com els Estats Units o Canadà. A més, les dades també falten per a alguns països en desenvolupament que no compten amb els recursos per recopilar o informar de dades d’R+D. L’Institut busca treballar amb tots els països per a millorar la disponibilitat de dades precises que es poden comparar a nivell internacional.
Recursos addicionals en anglès
- Troba més dades als perfils per país i regió de l’UIS
- Llegeix el full descriptiu (2012) sobre les dones en la ciència
- Accedeix a l’e-Atlas de la UNESCO en Recerca i Desenvolupament (R+I)