Plaça Gutenberg de la comunicació científica

La Universitat Pompeu Fabra acull la quarta edició del Campus de Comunicació i Cultura Científica

R. Permuy (ACCC). #CGutenberg. El devessall de piulades publicades entre el 15 i el 16 de setembre que contenien aquesta etiqueta a Twitter -segons he pogut consultar a topsy.com són més de 1.300- és un fidel reflex del cabal d’informacions intercanviades pels més de 300 assistents a la quarta edició del Campus Gutenberg de Comunicació i Cultura Científica que organitza el Màster de Comunicació Científica, Mèdica i Ambiental de l’Institut d’Educació Contínua (IDEC) de la Universitat Pompeu Fabra (UPF) i la Fundació “la Caixa”, amb la col·laboració de l’Observatori de la Comunicació Científica (OCC), la UPF i l’Associació Catalana de Comunicació Científica (ACCC).

 

Ponents del primer debat. D’esquerra a dreta: Pierre Fayard, Vladimir de Semir, Cristina Ribas i Gema Revuelta (foto: OCC UPF)

 

Xarxes socials, networking, formats o emprenedoria podrien ser algunes de les paraules clau per definir què s’ha tractat en l’esdeveniment que ha tingut lloc al Campus de la Comunicació de la UPF. Hi ha qui podria trobar a faltar no incloure “periodisme” a la llista, però bé és cert que la diversificació dels perfils professionals relacionats amb la comunicació de la ciència es continua multiplicant -en detriment del nombre d'”artesans clàssics” de la informació- a mesura que la trobada de l’OCC suma edicions. No hi ha dubte que els professionals volem més pàgines de premsa, hores de televisió i ràdio copades per temes relacionats amb la ciència, com indica la crònica d’El País, però la crisi ha fet que molts dels nostres col·legues reorientin la seva activitat cap a la comunicació corporativa, institucional -com poden ser les del departament de comunicació d’hospitals, centres de recerca o universitats, entre d’altres- i fins i tot a l’emprenedoria. Res sorprenent per als que formen part del sector. De fet, Cristina Ribas, presidenta de l’ACCC, acostuma a definir la composició de l’associació com un conjunt creixent de professionals amb activitats laborals molt variades que tenen en comú la comunicació de la ciència. Més enllà que els nous hàbits i eines de la comunicació hagin pogut determinar nous perfils que hagin generat nous llocs de treball, els actius debats del Campus Gutenberg -un total de quatre- van deixar ben clar que viure en exclusiva del periodisme científic és gairebé una quimera per a la immensa majoria dels que suen la cansalada per poder explicar ciència en mitjans de comunicació. Com a mostra del nou panorama, un emprenedor: Roi Villar, investigador i un dels impulsors la plataforma de crowdfunding científic ilovescience.es.

 

Un bon grapat d’activitats

Més enllà d’intercanviar opinions sobre l’esdevenir professional, l’esdeveniment va donar marge per conèixer noves propostes a través de 17 tallers (molts d’ells celebrats de forma simultània) en els quals vam poder escoltar experiències d’èxit -i fins i tot les que es van quedar en l’intent de tenir-lo- sobre xarxes socials, blogs, portals, programes de ràdio, televisió, exposicions, concursos, i així un llarg etcètera per demostrar que, davant d’opinions plenes de tòpics, la ciència té cabuda en més llocs dels que és convidada a participar. Un ric programa d’activitats que va acollir un ampli ventall d’impressions. El Campus ens va permetre reflexionar sobre els models de museus científics -no havent-hi consens sobre si han de tenir un paper educador o no-, sobre la sensibilització de la ciutadania per la investigació amb l’anomenada responsible research & innovation, sobre el paper dels nous formats per a la divulgació científica -els monòlegs científics del FameLab en què participa la FECYT són un exemple- o sobre què entenem per ciència divertida. També va haver-hi temps per desvirtualitzar referents professionals entre canyes de cervesa al Beer for science. L’ACCC, un any més, va coordinar els anomenats microdiàlegs, nou presentacions molt especialitzades a grups de no més de 30 assistents, però també va impregnar amb els seus socis ponències i el públic de l’esdeveniment.

 

Pioners de la formació

L’edició 2014 del Campus Gutenberg també va ser escenari de celebració del 20è aniversari del Màster de Comunicació Científica, Mèdica i Ambiental de la UPF. Uns estudis dirigits per Vladimir de Semir i Gemma Revuelta, responsables de l’OCC, que també impulsen l’esdeveniment en qüestió i que fa dues dècades van ser pioners a l’hora d’encaminar a professionals de la comunicació amb ànsies de fer arribar més ciència a la ciutadania. Més d’un desitja llarga vida a ambdues iniciatives que enforteixen una professió que no sempre pot gaudir de la salut que desitjaríem.

 

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *