Campanya ciutadana
Amb motiu de la celebració de la jornada El 2014, cap a la millora de l’aire a Barcelona celebrada el passat 10 de desembre a l’Institut d’Estudis Catalans i coorganitzada per la Secció Biologia i Societat, de la Societat Catalana de Biologia, l’Associació Catalana de Comunicació Científica i la Fundació Ciència en Societat, les entitats implicades volen impulsar una campanya ciutadana per contribuir a la millora de la qualitat de l’aire de la capital catalana, tenint en compte el que es va recollir en la sessió.
- Ponents de la jornada amb Cristina Ribas, presidenta de l’ACCC, tercera per l’esquerra (foto: ACCC)
- La contaminació de l’aire mata, hi ha morts atribuïbles a la concentració dels contaminants que respirem cada dia (principalment Ozó, NO2, SO2 i partícules de diverses mides).
- El més important no són els dies en què se supera el llindar dels límits legals establerts, sinó la situació de base durant tot l’any que a Barcelona és molt dolenta.
- Els habitants de les ciutats amb més contaminació com Barcelona tenen major risc de morir (fins un 30%) que els de les ciutats menys contaminades.
- Els efectes negatius sobre la salut es produeixen a curt termini provocant, entre d’altres, crisis respiratòries i, a llarg termini, incrementant malalties cardiovasculars i càncer, com ha reconegut recentment l’OMS.
- S’han demostrat fins i tot efectes perjudicials en els nadons de mares sotmeses a nivells de contaminació menors que els estipulats legalment.
- Si es redueix la contaminació en una ciutat, es redueix la mortalitat i millora la salut dels seus habitants de forma contundent. Hi ha exemples destacables en ciutats que han fet els deures com Los Angeles i Dublín.
- Es coneixen els mecanismes biològics que desencadena la contaminació en l’organisme: des de danys en el sistema respiratori fins a obstrucció de les artèries en el cas de partícules ultrafines que poden passar a la sang.
- Fins i tot els nivells permesos de contaminació causen mortalitat i problemes de salut. En el cas de les emissions dels vehicles dièsel a Europa els nivells legals són més alts (el doble) que a Estats Units d’Amèrica i Àsia per la pressió del lobby de l’automòbil.
- A la ciutat de Barcelona el trànsit és el problema principal perquè hi ha una densitat de les més altes d’Europa: 4.000 vehicles per Km2. Per molts carrers passen més de 30.000 vehicles al dia.
- Els vehicles elèctrics no són la solució si simplement es substitueixen els motors. Cal adoptar una mobilitat alternativa que disminueixi l’ús del vehicle privat a la ciutat.
- Algunes accions són efectives però no suficients: substitució de la flota de TMB per vehicles amb menys emissions, substitució dels generadors al port, idea de les “súper-illes” urbanes, sostres verds, etc.
- La situació actual és comparable a la del tabaquisme abans de la llei: l’evidència científica és clara, la percepció social de risc és baixa en general i es necessiten accions governamentals suposadament impopulars però efectives.
- A la resta de Catalunya també hi ha contaminació alarmant en algunes zones i en relació a alguns contaminants per la crema de biomassa i els corrents que arrosseguen partícules des de Barcelona.
- Hi ha diverses aplicacions que permeten seguir els nivells de contaminació com Caliope del Barcelona Supercomputing Center (BSC-CNS) que està establint models predictius per als nivells de contaminació.
- També hi ha iniciatives que volen donar eines a la ciutadania per mesurar la contaminació mitjançant sensors com els que planteja el projecte Smart Citizen de Fab Lab.
- Les mesures individuals són poc efectives, tant l’us de mascaretes com el confinament a l’interior dels edificis.
- La vegetació absorbeix la contaminació però la deixa anar, en el cas de les partícules, quan bufa el vent. La pluja neteja, però a Barcelona no plou tan sovint com per mitigar-ne l’efecte.
És possible sumar accions de persones i col·lectius conscienciats amb el tema i per això us convidem a col·laborar deixant les vostres dades per establir accions i campanyes.