- La iniciativa, CientífiqArt, és impulsada pel Grup de Perspectiva de Gènere en la Ciència de l’Associació Catalana de Comunicació Científica i compta amb el suport de l’Institut d’Estudis Ilerdencs de la Diputació de Lleida i el Departament d’Educació.
- Podran veure’s murals de les científiques Noemí Reguart Aransany, Martina Castells Ballespí i Zoe Rosinach Pedrol.
Lleida, 21 de desembre de 2022 – La demarcació de Lleida se suma al projecte “CientífiqArt: Murals de científiques catalanes” del Grup de Perspectiva de Gènere en la Ciència de l’Associació Catalana de Comunicació Científica (ACCC) amb tres murals de científiques catalanes en centres educatius.
En concret, l’Institut Màrius Torres de Lleida compta amb un mural dedicat a la investigadora Noemí Reguart Aransany, que va estudiar al centre i és impulsora de la recerca en càncer de pulmó, l’escola Sol Ixent de Corbins, un mural de la lleidatana Martina Castells Ballespí, primera dona doctora en medicina a l’Estat Espanyol, i l’institut Josep Vallverdú de les Borges Blanques, un de la també lleidatana Zoe Rosinach Pedrol, primera dona doctora en Farmàcia de l’Estat Espanyol. Els murals són creats per diferents artistes professionals. En concret, en aquest cas es tracta d’obres de les muralistes Txus Montejanap (el de la científica Noemí Reguant), Berta Artigal (el de científica Martina Castells) i Lily Brick (el de la científica Zoe Rosinach).
El projecte “CientífiqArt: Murals de científiques catalanes” té per objectiu donar visibilitat, valorar i reivindicar a les científiques catalanes pioneres al llarg de la història per apropar-les al públic a través de murals del seu rostre en parets exteriors de diferents centres educatius. Compta amb la col·laboració econòmica de la pròpia ACCC, una ajuda del Departament d’Educació de la Generalitat de Catalunya i una subvenció de l’Institut d’Estudis Ilerdencs de la Diputació de Lleida.
Les científiques protagonistes d’aquests murals van ser escollides per l’alumnat de les escoles i instituts participants amb l’ajuda dels docents, de manera que cadascuna tingués algun vincle amb el centre on es pintaria. El mural va acompanyat d’un treball per part de l’alumnat i d’una xerrada impartida per professionals del Grup de Perspectiva de Gènere en la Ciència de l’Associació Catalana de Comunicació Científica (ACCC).
El projecte busca realçar el treball de les científiques pioneres i les dificultats que van haver de superar, així com augmentar i normalitzar la presència del gènere femení en la percepció que la població té d’una persona científica, i proporcionar models femenins en ciència propers als joves per tal que s’hi puguin identificar i potenciar les seves vocacions científiques. De la mateixa manera, el projecta també pretén combatre l’efecte Matilda, o d’invisibilització de dones en l’àmbit de la ciència.
L’origen de CientífiqArt
CientifiqArt és un projecte que neix durant el 2020, dins del context de l’exposició “Científiques Catalanes 2.0”, dut a terme pel Grup de Perspectiva de Gènere en la Ciència de l’ACCC, que té per objectiu mostrar la importància de les dones científiques contemporànies del territori català i que encara és vigent. Gràcies a aquesta iniciativa, en el marc de la Nit de la Recerca del 2020, es va engegar la creació d’un parell de murals de dues científiques històriques catalanes, Elena Maseras Ribera i Maria Assumpció Català i Poch, en dues escoles de primària del barri de Sant Martí de Barcelona i del poble d’Ulldecona, els quals van tenir una gran repercussió. Posteriorment, es van crear 5 murals més gràcies al suport de l’Institut de Cultura de Barcelona.
Tant per la resposta, molt positiva, per part de centres educatius, centres cívics i biblioteques, i per la repercussió que van tenir a les escoles i municipis els murals, el Grup de Perspectiva de Gènere en la Ciència de l’ACCC volia continuar creant murals en centres educatius per tal que les joves generacions coneguessin algunes de les pioneres científiques que tenien a prop. Així és com va sorgir la idea de crear CientífiqArt, que implica de forma activa a l’alumnat perquè indagui sobre la història de grans científiques que d’alguna manera estan relacionades amb els seus barris, pobles o ciutats.
Amb la col·laboració de: