- L’11 de febrer, “Dia Internacional de la Dona i la Nena en la Ciència”, dins d’un macroesdeveniment que combina el format presencial i el virtual, 476 científiques faran xerrades a 427 escoles d’arreu de Catalunya de forma simultània, amb l’objectiu de fomentar les vocacions cientificotècniques entre les nenes i nens del nostre país.
- L’activitat, organitzada per la Fundació Catalana per a la Recerca i la Innovació (FCRI) i el Barcelona Institute of Science and Technology (BIST), amb la col·laboració del Departament d’Educació de la Generalitat de Catalunya, reivindica el paper estratègic de les dones a la ciència actual i crea xarxa entre científiques d’acadèmia i empreses.
El divendres 11 de febrer se celebrarà la quarta edició de “#100tífiques”, un macroesdeveniment en format presencial i virtual, dins el “Dia Internacional de la Dona i la Nena en la Ciència”, que fomenta les vocacions cientificotècniques entre les nenes i nens i, alhora, crea xarxa entre investigadores del sector públic i privat. Organitzat per la Fundació Catalana per a la Recerca i la Innovació (FCRI) i el Barcelona Institute of Science and Technology (BIST), en col·laboració amb el Departament d’Educació de la Generalitat de Catalunya, #100tífiques oferirà xerrades divulgatives simultànies (11.00 h) a alumnes de 6è de Primària i 1r d’ESO de 427 escoles de tot el territori, per part de 476 investigadores d’empreses, centres de recerca i universitats catalanes, arribant a prop de 40.000 alumnes.
Segons la UNESCO, només un 28% dels investigadors del món i un 35% dels estudiants de carreres STEAM són dones. La mitjana europea de dones investigadores està en el 33% i la proporció de doctores en àmbits STEM a la UE és del 37,1%. A Catalunya, únicament el 20% dels catedràtics i el 21% dels càrrecs directius de centres Cerca són dones. Com mostrava la revista Science, en un estudi de referència de 2017, els estereotips de gènere relacionats amb la ciència apareixen ben aviat a l’escola, ja que les dones es consideren a si mateixes menys brillants que els nens a partir dels 6 anys.
Les dades més recents, mostren la persistència d’aquestes dinàmiques. Actualment, les nenes de 4t de primària tenen un rendiment 15 punts per sota que els nens en matemàtiques i ciències a l’estat espanyol segons l’Informe internacional TIMSS 2019, fet per l’Associació Internacional per a l’Avaluació del Rendiment Educatiu (IEA) i el Boston College, sobre 64 països de l’OCDE i la UE, presentat el desembre de 2020.
Davant això, “#100tífiques” fa visible i destaca la rellevància actual i el paper estratègic de les dones a la ciència i la tecnologia, tant al sistema de recerca públic com al privat, i motiva les nenes, especialment, i els nens pels estudis de ciència i enginyeries, tot trencant estereotips de gènere. Igualment, i en paral·lel, el seu format impulsa vincles i dinàmiques col·laboratives entre científiques del sistema públic i del privat; i també amb altes directives d’empresa i prescriptores de les polítiques públiques. Alhora, la comunitat de dones “#100tífiques” identifica i comparteix bones pràctiques de portin cap a la igualtat de gènere en el sector.
Del total de 476 investigadores, 346 provenen d’organismes públics de recerca, un 20% procedents dels set centres membres del BIST, i 130 pertanyen a empreses i altres entitats privades (HP; Grupo Menarini; Boehringer Ingelheim; B. Braun; BASF; Allianz; Alcon; Aigües de Barcelona, Provital Group; Lipotec, Werfen i Eurecat).
Un esdeveniment en continua expansió
De les 115 investigadores i 103 escoles que van participar en la primera edició de #100tífiques (2019), es va passar a 181 científiques i tecnòlogues i 240 centres escolars el 2020, i a 489 investigadores i 457 escoles el 2021, en una edició exclusivament en línia per motiu de la pandèmia de la COVID-19. Aquest creixement es preveu que es mantingui el 2022. Igualment, s’ha multiplicat també per cinc l’impacte social del programa, i si el 2019 les xerrades de alumnes de 6è de primària i 1r d’ESO, una dada que s’incrementarà en l’edició d’enguany fins a 40.000 noies i nois de totes les comarques catalanes.
Aquesta quarta edició de l’esdeveniment va comptar com a primer acte, de caràcter inaugural, amb la Trobada de #100tífiques celebrada el 4 de febrer al Paranimf de la Universitat de Barcelona, en què es va propiciar el networking entre les investigadores i tecnòlogues participants a les conferències de l’11 de febrer, tot reivindicant públicament la contribució de les dones a l’avenç de la ciència. Aquest reconeixement va ser subratllat per la participació a l’acte de la consellera de Recerca i Universitats i presidenta de l’FCRI, Gemma Geis; i del conseller d’Educació, Josep González Cambray, que van obrir la jornada al costat del professor Andreu Mas-Colell, president del BIST, i del rector de la Universitat de Barcelona, Joan Guàrdia.
L’acte va incloure una conferència central de la professora de Lingüística de la Universitat de Barcelona, Carme Junyent, sobre Gènere i llenguatge; una taula rodona amb Núria Salan, professora de l’ESEIAAT (UPC) i presidenta de la Societat Catalana de Tecnologia, i Meritxell Bautista, empresària i activista social, moderada per la periodista Núria Jar; i la presentació del projecte Hypatia I, una expedició exclusivament femenina, formada per investigadores i divulgadores científiques catalanes, a la Mars Desert Research Station (MDRS), de Utah, EUA, que reprodueix les condicions d’una hipotètica estació de recerca al planeta Mart.