Des de l’Associació Catalana de Comunicació Científica s’impartiran tres de les activitats programades al Campus Gutenberg-CosmoCaixa, que se cel·lebrarà online del 3 al 6 de novembre. Anna May, vocal de l’associació i membre del Grup de Perspectiva de Gènere en la Ciència de l’ACCC, estarà al càrrec del taller “Comunicació de la Ciència amb Perspectiva de Gènere” i la taula rodona “Ciència en els mitjans de comunicació: entrevistes flash”. D’altra banda, Miriam Rivera, secretària tècnica i responsable de comunicació de l’ACCC, impartirà el taller “Metàfores visuals: com convertir un concepte científic en quelcom que la gent entengui”.
El Campus Gutenberg-CosmoCaixa és un dels principals esdeveniment de comunicació científica a Catalunya, al qual hi assisteixen també participants d’altres territoris de la península. Aquest any arriba a la seva desena edició i ho fa en format online per tal d’adaptar-se a la situació canviant i als nous panorames en el sector.
Metàfores visuals: com convertir un concepte científic en quelcom que la gent entengui
A l’hora de divulgar ciència és important trobar formes sencilles de comunicar un concepte científic alhora que connectem amb el públic, però en cas que no ho fem, és possible que els esforços per comunicar hagin estat en va.
Dimarts, 3 de novembre a les 17.25h, la secreatària tècnica i responsable de comunicació de l’ACCC i dibuixant de còmics científics a Biomiics – Biologia en Còmics ens parlarà en el seu taller de la necessitat i la dificultat de fer que el nostre públic objectiu comprengui els conceptes científics que volem explicar sense que els resulti un contingut completament aliè. Per resoldre aquesta problemàtica, veurem què són i com ens poden ajudar les metàfores visuals. També estudiarem alguns exemples de metàfores visuals aplicades a conceptes i processos científics.
L’activitat inclourà una part pràctica en que prendrem un concepte científic d’exemple i, amb una sèrie de tres exercicis guiats que podrem realitzar simplement amb paper i bolígraf, trobarem diferents idees de metàfores visuals per explicar-ho. En acabar cada exercici, alguns participants podran explicar o mostrar com han resolt els exercicis.Finalment, posarem en comú les diferents idees de metàfores visuals que han sorgit per reflexionar-hi.
Comunicació de la Ciència amb Perspectiva de Gènere
Des del Grup de Perspectiva de Gènere en la Ciència de l’ACCC, amb Anna May com a representant, proposen un taller per a totes les persones interessades en desenvolupar una comunicació científica més igualitària, ja sigui des d’una universitat, un centre de recerca, una associació o un diari. L’activitat es realitzarà dimarts 3 de novembre a les 17.25h.
En qualsevol cas, és important comunicar sense discriminació. Per a això, veurem exemples de comunicació passats al llarg de la història, on la comunicació científica es realitzava, generalment, sense una visió de gènere, i també altres de més actuals en què sí es té en compte. També veurem alguns exemples d’accions de visibilització de la dona científica. Donarem alguns consells per fer una comunicació amb perspectiva de gènere, i treballarem en un cas pràctic perquè tothom pugui experimentar-ho en primera persona.
El Grup de Perspectiva de Gènere de l’ACCC està integrat per professionals de la ciència, la divulgació i la comunicació científica, i té per objectiu visibilitzar la investigació, accions i obres relacionades per o per a dones del sector científic. Un dels seus últims projectes, encara en marxa, és l’exposició “Científiques Catalans 2.0” que tracta de visibilitzar dones científiques que treballen a Catalunya.
Ciència en els mitjans de comunicació: entrevistes flash
En aquesta taula rodona, que tindrà lloc dijous 5 de novembre a les 17h, Anna May entrevistarà alguns socis de l’ACCC que destaquen per la seva expertesa i trajectòria professional en periodisme científic: Núria Jar, periodista científica freelance deatacada a l’acte de l’Observatori PerCientEx 2019, Valentina Raffio, periodista científica a El Periódico, Ignacio Crespo, coordinador de la secció de ciència de La Razón, i Vladimir de Semir, periodista, professor universitari especialitzat en comunicació científica i soci fundador de l’ACCC.
El Campus Gutenberg-CosmoCaixa arriba a la seva desena edició i ho fa en format online
Aquestes jornades s’han convertit en un espai de debat, de reflexió crítica, de co-creació i d’intercanvi d’idees, que ofereix als participants una ocasió excel·lent per aprendre i explicar. És el lloc per compartir iniciatives, experiències, dubtes i propostes a l’entorn de la divulgació científica. El seu objectiu es basa en impulsar els diversos canals i formats que s’utilitzen en periodisme, comunicació i divulgació de la ciència, així com reflexionar sobre els canvis que s’estan produint i les noves estratègies a seguir.
En aquesta desena edició, el programa inclou taules rodones i tallers com els que impatirà l’ACCC, a més d’activitats especials, un espectacle, i els Premis Gutenberg. L’any passat, aquests premis van recaure sobre dos projectes dirigits per socis de l’ACCC: en la categoria de Grans Èxits, es va premiar Nanoinventum, una iniciativa per apropar la nanotecnologia a l’alumnat de primària, impulsada per Jordi Díaz, vocal d’activitats científiques de l’ACCC; mentre que el premi de la categoria Grans Lliçons Apreses se’l va emportar Illustraciencia, un projecte dirigit a impulsar la il·lustració científica coordinat per Miquel Baidal Crespo.
Com a novetat, l’edeveniment incorpora les converses encadenades. Consisteixen en espais en què es presenten iniciatives i temes de reflexió en format breu i seguint un fil conversacional. En el formulari d’inscripció trobareu un avançament sobre què tractaran i ja es poden escollir a quins tallers i converses encadenades assistir.
El Campus Gutenberg-CosmoCaixa és una iniciativa, impulsada pel Màster en Comunicació Científica, Mèdica i Ambiental (UPF Barcelona School of Management) i la Fundació Bancària “la Caixa”, en col·laboració amb el Centre de estudis de Ciència, Comunicació i Societat de la Universitat Pompeu Fabra (CCS-UPF), l’Associació Catalana de Comunicació Científica (ACCC), l’Associació Espanyola de Comunicació Científica (AECC) i la Fundació Espanyola per a la Ciència i la Tecnologia (FECYT) .