Wellcomm presenta, amb el suport de l’ACCC, les seves «Perspectivas de comunicación 2014»
Rubén Permuy (ACCC). Cinc anys desentranyant les claus perquè els comunicadors readaptin la seva realitat als canvis que pateix la professió. Aquest és l’objectiu del document anual col·laboratiu de Perspectivas de comunicación de Wellcomm, una empresa espanyola de consultoria especialitzada en identificar talent per comunicar i millorar l’eficiència de la comunicació corporativa. El passat 11 de març va tenir lloc la presentació de l’edició 2014, al Col·legi de Periodistes de Catalunya amb el suport de l’Associació Catalana de Comunicació Científica (ACCC), d’unes Perspectivas que analitzen -de la mà de professionals innovadors de la comunicació, el periodisme, el màrqueting i la publicitat- el camí a seguir. El lema de la present edició del document és innovación, inspiración y cambio.
Cristina Ribas acompanyada a la seva esquerra per Rosa Matías (foto: ACCC)
Rosa Matías, directora de projectes de Wellcomm, va introduir juntament amb Cristina Ribas, presidenta de l’ACCC, un acte en què van participar alguns dels professionals que han col·laborat en la més recent edició del document amb una reflexió sobre l’ofici d’un màxim de 300 paraules. Els ponents van tenir cinc minuts cadascun per desgranar el seu punt de vista per acabar donant peu al debat amb els assistents presents a la sala.
Després de les presentacions, la primera a intervenir va ser Eva Snijders, sòcia fundadora de la consultoria de comunicació Química Visual, que va apuntar que els comunicadors «ens dediquem a explicar històries per a l’ésser humà. De fet, la majoria dels problemes que tenim són causats per històries en conflicte». Francesc Grau, «obrer de la comunicació i la relació entre persones i marques»- tal com ell mateix es defineix en el seu perfil de Twitter- va posar la segona experiència sobre la taula participant via videoconferència. Grau va destacar que des que existeixen les xarxes socials «cada vegada els professionals i les empreses fan un millor ús d’aquests canals digitals. En aquests moments moltes entitats ja han sabut agafar les regnes de la seva reputació on line per explicar ells mateixos les seves pròpies històries i poder així solucionar les crisis amb el seu públic». «Twitter existeix des de fa set anys, que pot semblar poc temps, però a la xarxa és un període llarguíssim», va afegir. El comunicador va incidir que fins 2011 la xarxa de microblogging no va aconseguir certa rellevància com a canal professional per poder-se equiparar a la presència que ja Facebook tenia en aquell moment. «Ara les empreses s’estan posicionant a Instagram», va prosseguir. Rosa Matías va preguntar a Grau si són els periodistes els més ben preparats per a usar aquests canals, al que el català va aclarir que «moltes organitzacions estan sabent reciclar altres perfils, com és el de màrqueting o recursos humans, per dur a terme tasques de comunicació digital». El comunicador va destacar que encara ressona entre els periodistes clàssics la idea que qui treballa en comunicació corporativa, «s’ha passat al costat fosc». Finalment Grau va destacar que la clau del bon comunicador és la passió per transmetre el missatge que vol fer arribar als seus consumidors.
D’esquerra a dreta: Javi Creus, Carles A. Foguet, Cristina Aced, Eva Snijders, Rosa Matías i Miquel Pellicer (foto: ACCC)
Miquel Pellicer, periodista i antropòleg que treballa per al Futbol Club Barcelona, va ressaltar l’amalgama de tasques que avui en dia ha de saber resoldre el bon professional: «hi ha una barreja de màrqueting, periodisme i disseny web, entre les moltes funcions que pot haver de desenvolupar un comunicador». Sobre la situació del periodisme en l’actualitat, Pellicer va voler desdramatitzar sobre l’estat de la professió citant a Miguel Ángel Jimeno, professor de la Universidad Navarra: «els que diuen que el periodisme està molt malament consumeixen poc periodisme». El periodista va posar alguns números positius sobre la taula, com són els més de 300 mitjans de comunicació que s’han creat a l’Estat entre 2008 i 2013. «Hi ha molts periodistes que estan intentant sortir de la crisi amb idees i innovació. Són mals temps per al conformista», va ressaltar. Bé és cert que Carles A. Foguet, un altre dels ponents presents, va restar cert optimisme al pronòstic. El director de comunicació de Jot Down Magazine -una publicació de cultura contemporània- va posar de manifest que seria interessant explicar i analitzar fracassos de mitjans de comunicació en aquest tipus de debats. «Què és el que sol fallar? De vegades tot sembla “bonic” i és difícil saber per què no funciona un nou mitjà». Foguet no va participar en l’edició actual de les Perspectivas, però sí en la de 2013.
Juan Fernández Aceytuno, director general de Sociedad de Tasación, va destacar la necessitat d’innovar i saber gestionar els canvis. Aceytuno va incidir que no hem d’oblidar que estem bombardejats d’informació: «jo no llegeixo emails de més de dos paràgrafs». També va ser partícip de l’esdeveniment Javi Creus, director de la consultora Idees for change, qui ha destacat que estem «en l’era de la transparència i moltes entitats i institucions han de treballar aquest aspecte ja que a Internet estem a un clic -potser dos o tres- de la veritat». Cristina Aced, consultora de comunicació corporativa i digital i professora universitària, va desentranyar per a les Perspectivas les deu claus de la comunicació 2.0 i va posar en relleu que hi ha qui li havia fet reflexionar que la clau no és que els professionals de la comunicació es reinventin, «sinó que es redescobreixin».