Rubén Permuy. El cotxe elèctric cada vegada està més a prop de ser una realitat. Tot i que ja existeixen models completament elèctrics des de fa anys, que el més ecològic dels vehicles es converteixi en una realitat competitiva és un dels objectius de la indústria alemanya. Per això, de la mà del sector automobilístic germà, BASF, la major de les multinacionals químiques, ha presentat davant la premsa internacional el seu gra de sorra per a què al llarg dels propers anys veiem circular pels nostres carrers cotxes que s’alimentin únicament i exclusiva d’electricitat.
Sota el títol “De la Ciència a la innovació. La contribució de la Química a la mobilitat del demà”, el passat 4 de febrer la multinacional alemanya ha celebrat a la seva seu central a la localitat de Ludwigshafen una conferència de premsa per presentar la seva decidida aposta per l’arrencada definitiva de l’electromobilitat. La química ha presentat un nou model de bateries més eficients per a què aquesta realitat es faci palesa d’una vegada per totes.
L’objectiu és aconseguir abandonar per complet l’alternativa dels vehicles híbrids, que combinen biocombustible amb electricitat, per centrar els esforços de recerca i desenvolupament del sector en automòbils que funcionin només a base d’electricitat. Així, BASF ha presentat unes revolucionàries bateries per a vehicles compostes de níquel, manganès i cobalt, que a priori són més rendibles a nivell energètic que les actuals.
A diferència de les esteses bateries de liti que fan funcionar telèfons mòbils o ordinadors portàtils, aquesta nova generació pretén ser més eficient allargant en gran mesura el seu cicle vital, augmentant la seva velocitat de recàrrega i disminuint el temps de descàrrega.
L’empresa química BASF presenta una revolucionària bateria per arrencar el cotxe elèctric. Foto: BASF
Amb unes bateries, amb catalitzadors més eficients i uns vehicles amb el xassís construït amb nous materials plàstics més lleugers, la idea de l’empresa alemanya és reduir al màxim el pes dels vehicles per aconseguir un model de cotxe que consumeixi menys i que sigui no només completament respectuós amb el medi ambient, sinó que sigui també eficient energèticament. La química alemanya està dissenyant pintures per a cotxes que repel·leixen els raigs infrarojos per fer un ús més raonable de l’aire condicionat en els vehicles. Tot això per aconseguir vehicles més lleugers, que consumeixin menys energia, i que facin més realista la possibilitat que es moguin fent ús exclusiu de l’electricitat.
El futur de l’electromobilitat
La idea és aconseguir que el vehicle elèctric sigui una realitat competitiva a l’hora del seu desenvolupament i ús. Amb les aportacions que fa el sector químic al seu desenvolupament s’espera que el seu preu sigui més competitiu i que els conductors del futur més pròxim estiguin al volant d’un vehicle completament elèctric. De fet, segons la Plataforma Nacional per a l’Electromobilitat d’Alemanya (NPE), l’objectiu és que el 2020 circulin per l’asfalt germànic almenys un milió de vehicles elèctrics.
Andreas Kreimeyer, director executiu de recerca de la companyia, afirma que “a través de la nostra recerca volem desenvolupar productes i tecnologies que assegurin flexibilitat i mobilitat individual alhora que protegim el medi ambient i el clima”. “En particular l’electromobilitat ens ofereix l’oportunitat d’anar cap a un important canvi en la tecnologia. Farem servir la nostra competitivitat en la química per possibilitar una revolució en aquest sector”, indica Kreimeyer.
Un any de protagonisme per a la Química
En l’Any Internacional de la Química, la industria a més vol apropar la realitat del sector a la societat i apostar també per ajudar a consolidar el consum d’energia neta desenvolupant productes que construeixin un futur més responsable amb el medi ambient. I és que sense Química no seria possible la nostra forma de vida. Des de la medicació que prenem quan estem malalts, la pasta de dents, el gel, el xampú o la pintura de les parets de casa, han estat desenvolupats al costat d’una interminable llista de productes quotidians, gràcies a una de les protagonistes científiques del 2011: la Química.